Luotettava viestintä ei johda harhaan

Ammattikeittiöissä voi käyttää luomutuotteita keittiön tarpeiden ja asiakkaiden toiveiden mukaisesti. Luomutuotteiden käytössä ja siitä kertomisessa on syytä olla huolellinen. Vaikka varsinaisia luomusäädöksiä ei ole, koskevat luomua yleiset markkinoinnin säädökset. Niiden keskeinen periaate on, että kuluttajia ei saa johtaa harhaan. Luomutuotteiden käytöstä tulee siten ilmoittaa mahdollisimman täsmällisesti. Jos ruokapalvelu kertoo tarjoavansa luomuaterioita, olevansa luomuravintola tai käyttävänsä luomutuotteita ruuan valmistuksessa, tälle on oltava perusteet, jotka voidaan tarvittaessa esittää asiakkaalle tai markkinavalvontaa tekevälle terveystarkastajalle.

Nimeä luomuksi vain se mikä on luomua

Sääntöjen ja valvonnan puuttuessa ei ole virallisia ohjeita siitä, milloin ateria on luomuateria. Kuluttajat todennäköisesti olettavat luomuaterian olevan kokonaan luomuraaka-aineista valmistettu, samaan tapaan kuin luomuelintarvike. Jos aterian raaka-aineista vain osa on luonnonmukaisesti tuotettuja, ateriaa ei silloin tule kutsua luomuateriaksi.

Ammattikeittiöt voivat sen sijaan merkitä näkyville, mitkä aterian raaka-aineet ovat luomua. (katso alla oleva esimerkki)

Jos tarjolla on tavanomaisista (ei luomutuotteista) valmistettujen aterioiden lisänä vaikkapa luomuleipää tai luomumaitoa, sen yhteyteen on suositeltavaa laittaa merkintä, joka osoittaa sen olevan luomua.

Portaat luomuun -ohjeissa on lisää tietoa luomutuotteiden käytön ilmoittamisesta keittiöissä.

Tutustu myös Luomua vai ei -aineistoon

Mainostoimisto Kuopio | Digitoimisto | Internet -sivut